🔹کمیتۀ رسانۀ هیئت مذاکرهکنندۀ «میناب ۱۶۸» در پی برگزاری دور اول این مذاکرات نکات مهم و توافقات انجام شده در بیانیۀ پایان گفتوگوهای بورگناشتوک را منتشر کرد.
🔹۱- با فشار هیئت مذاکره کنندۀ ایرانی از عصر شنبه، پایان جنگ بهصورت شکننده در لبنان فعلا حفظ شده است که برای تثبیت آن سازوکار نظارتی با عنوان «واحد کنترل منازعه» با حضور ایران ایجاد می شود. با این سازوکار در حقیقت جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی وارد معادلات امنیتی لبنان میشود. درحالی که در ماههای اخیر، آمریکاییها تلاش زیادی کردند تا ایران را از معادلات لبنان حذف کنند. همچنین رژیم اشغالگر قدس هیچ جایگاهی در این سازوکار ندارد.
🔹۲- در بحث مدیریت تنگۀ هرمز برای ضمانت بازگشایی به مرور تنگه، مقرر شده خط تماسی ایجاد شود تا در صورت اشکال در اجرا با ایران تماس بگیرند و مشکل خود را منتقل کنند. این اتفاق به معنای تثبیت سیادت ایران در تنگۀ هرمز است.
🔹۳- کارگروههای سهگانۀ هستهای، تحریمها و نظارت که براساس این بیانیه تشکیل میشوند، کار خود را پس از شروع اجرای بند۱۳ یادداشت تفاهم یعنی توقف آتش در همۀ جبههها بهخصوص لبنان، آغاز رفع محاصرۀ دریایی، آغاز آزادسازی اموال بلوکه شدۀ ایران و صدور اسقاطیه (رفع) تحریمهای نفتی، پتروشیمی و مشتقات آغاز خواهند کرد. در حقیقت پیش از اجرای بند ۱۳، جمهوری اسلامی وارد مذاکرۀ مرحلۀ نهایی نمیشود.
🔹۴- در این دور از گفتوگوها، یادداشت تفاهم اجرای آزادسازی اموال بلوکه شدۀ ایران نیز میان ایران و قطر به امضای دوکشور رسید.
🔹۵- در جریان گفت و گوهای سوئیس همچنین براساس بند ۱۰ یادداشت تفاهم، دفتر کنترل داراییهای خارجی (OFAC) وزارت خزانهداری آمریکا، اسناد رفع تحریمهای نفتی، پتروشیمی و مشتقات را به مدت ۶۰ روز صادر کرد. این به معنای آن است که ایران می تواند به صورت رسمی به مشتریان خود نفت بفروشد و پول آن را در سازوکارهای رسمی بانک مرکزی دریافت کند.
📢آخرین اخبار و رویدادهای کرج:
🔗@karaj_online_ir
🌐 karaj-online.ir