سیاسی

‼‼ بیانیه مشترک قطر و پاکستان در مورد پایان اجلاس دریاچه لاسرن در هتل بورگن اشتوک

۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۵:۴۲
۱ بازدید
منبع: روبیکا
کپی لینک:

🔸اولین جلسه مذاکرات سطح بالا تحت چارچوب تفاهم‌نامه اسلام آباد در بورگن اشتوک سوئیس با حضور نمایندگانی از ایران، آمریکا و دو طرف میانجی، قطر و پاکستان، به پایان رسید.
🔸این اجلاس در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد. پیشرفت‌های دلگرم‌کننده‌ای از جمله ایجاد سازوکاری برای مذاکرات فنی بیشتر حاصل شده است.
*🔸بر اساس این تفاهم‌نامه، طرفین با ایجاد یک کمیته عالی رتبه موافقت کرده‌اند که نظارت سیاسی بر میانجیگری را بر عهده خواهد داشت.*
🔸مذاکره‌کنندگان ارشد به طور منظم به کمیته عالی‌رتبه گزارش می‌دهند و گروه‌های کاری متمرکز بر هسته‌ای، تحریم‌ها و یک گروه نظارت و حل اختلاف را برای اطمینان از اجرای مؤثر تفاهم‌نامه و سایر موارد رهبری می‌کنند.
*🔸کمیته عالی رتبه بر سر نقشه راهی برای دستیابی به توافق نهایی ظرف ۶۰ روز توافق کرده است که زمینه را برای آغاز فوری مذاکرات فنی بیشتر فراهم می‌کند.*
*🔸علاوه بر این، یک خط ارتباطی بین طرفین برای مدت ذکر شده در بند ۵ تفاهم‌نامه، ایجاد شده است تا از حوادث و سوءتفاهم‌ها با هدف عبور ایمن کشتی‌های تجاری از تنگه هرمز جلوگیری شود.*