سیاسی

الجزیره: سفر برنامه‌ریزی شده نخست وزیر شهباز شریف به سوئیس بدون ذکر دلیل لغو شد

۱۴۰۵/۰۳/۲۸ - ۱۷:۴۰
۲ بازدید
منبع: روبیکا
کپی لینک:

رفع محدودیت تردد کشتی‌های تجاری در بنادر جنوبی ایران/تردد ۵ فروند کشتی حامل کالای اساسی
🔹دبیر انجمن کشتیرانی: تردد کشتی‌های تجاری به بنادر ایران از دوشنبه هفته جاری به حالت عادی بازگشته است.
🔹تنگه هرمز همچنان تحت نظارت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و شناورها باید با هماهنگی مراجع ذی‌ربط تردد کنند.
🔹تا کنون سه فروند کشتی حامل کالاهای اساسی و غلات وارد و دو فروند خروجی نفت خام داشتیم.
گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و فرانسه
🔹وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با ژان نوئل بارو، وزیر امور خارجه فرانسه، با اشاره به مفاد یادداشت تفاهم اسلام‌آباد، بر مسئولیت ایالات متحده آمریکا در ایفای نقش مؤثر برای پایان دادن به جنگ و توقف درگیری‌ها در تمامی جبهه‌ها، از جمله لبنان، تأکید کرد.
🔹عراقچی با اشاره به فرصت‌های ایجادشده در پرتو یادداشت تفاهم اسلام‌آباد برای گسترش مناسبات ایران و فرانسه، به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری، بر ضرورت حمایت قاطع و همه‌جانبه جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی، از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد، از اجرای این تفاهم و پشتیبانی از روندهای صلح‌آمیز ناشی از آن تأکید کرد.
🔹وزیر امور خارجه فرانسه نیز حمایت کامل پاریس از روند دیپلماتیک و یادداشت تفاهم حاصله  را اعلام کرد و بر اهمیت بهره‌گیری از این فرصت برای تقویت صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه تأکید ورزید.
🔹طرفین همچنین بر اهمیت تردد و کشتیرانی ایمن  و منطبق با حقوق بین‌الملل در تنگه هرمز تأکید کرده و حفظ امنیت و ثبات این آبراه راهبردی را برای صلح و تجارت بین‌المللی ضروری دانستند.
پزشکیان: تلاش‌های پاکستان در مسیر دستیابی به توافق پایان جنگ در حافظه ملت ایران ماندگار خواهد شد/شهباز شریف: صبر، استقامت و رویکرد مبتنی بر عقلانیت و تدبیر مسئولان و ملت ایران ستودنی است
🔹رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر پاکستان در گفتگوی تلفنی ضمن بررسی آخرین تحولات مرتبط با توافق اخیر و روندهای پیشِ رو، درباره وضعیت روابط دوجانبه و راه‌های گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه‌های مختلف تبادل نظر کردند.
🔹رئیس‌جمهور در این گفت‌وگو با قدردانی صمیمانه از تلاش‌های دلسوزانه، مسئولانه و دغدغه‌مندانه دولت پاکستان در مسیر کاهش تنش‌ها و پیشبرد ابتکارات دیپلماتیک، از نقش‌آفرینی و همکاری‌های سازنده محمد شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان، ژنرال عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان و سید محسن نقوی وزیر کشور این کشور در روند میانجی‌گری و تسهیل گفت‌وگوهایی که به دستیابی به توافق اولیه برای پایان جنگ منجر شد، تشکر و قدردانی کرد.
🔹پزشکیان با تأکید بر اینکه این رویکرد مبتنی بر حسن نیت، برادری اسلامی و مسئولیت‌پذیری منطقه‌ای از سوی مقامات پاکستان، جلوه‌ای ارزشمند از همدلی و همکاری میان دو ملت بوده است، اظهار داشت: تلاش‌های صادقانه و مجدانه دولت و ملت پاکستان در این مقطع حساس، در حافظه تاریخی ملت ایران ماندگار خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران همواره قدردان این همراهی خیرخواهانه خواهد ماند.
🔹رئیس‌جمهور همچنین ابراز امیدواری کرد که توافق حاصل‌شده، زمینه‌ساز تثبیت صلح، کاهش تنش‌ها و آغاز مرحله‌ای جدید از همکاری‌های منطقه‌ای در راستای تأمین منافع ملت‌های منطقه باشد.
🔹نخست‌وزیر پاکستان نیز با ابراز خرسندی از دستیابی به توافق اخیر که با امضای مسئولان ذی‌ربط جمهوری اسلامی ایران، آمریکا و پاکستان به دست آمده است، این توافق را گامی مهم در جهت تقویت ثبات و امنیت منطقه‌ای توصیف کرد.
🔹شهباز شریف با تمجید از صبر، استقامت و رویکرد مبتنی بر عقلانیت و تدبیر مسئولان و ملت ایران در طول روند مذاکرات، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان صرفاً دو کشور همسایه نیستند، بلکه دو ملت دوست، برادر و برخوردار از پیوندهای عمیق تاریخی، فرهنگی و دینی هستند. دولت پاکستان با صداقت، حسن نیت و احساس مسئولیت در مسیر میانجی‌گری و نزدیک کردن دیدگاه‌ها تلاش کرد و این رویکرد را در مراحل بعدی مذاکرات و گفت‌وگوهای آتی نیز با جدیت دنبال خواهد کرد.
🔹تداوم اجرای این توافق می‌تواند آثار و دستاوردهای ارزشمندی برای صلح، ثبات، توسعه و آبادانی منطقه به همراه داشته باشد و زمینه را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و منطقه‌ای بیش از پیش فراهم سازد.
🔹نخست وزیر پاکستان با اشاره به ظرفیت‌های گسترده همکاری میان تهران و اسلام‌آباد، بر علاقه‌مندی کشورش برای توسعه و تعمیق روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های علم و فناوری، صنعت، کشاورزی، تجارت، اقتصاد و سایر زمینه‌های مورد علاقه مشترک تأکید کرد.